Etterarbeidet er opp til lærer å vurdere. Her gir vi noen forslag som dere kan velge fra.
Vi anbefaler at alle elever – individuelt eller i grupper – må levere en rapport, enten skriftlig eller som videorapport. Send gjerne til oss på e-post friskoslofjord@inspiria.no dersom vi får lov til å publisere innholdet på våre nettsider.
For å få best mulig utbytte av opplegget bør også elevene lage en rapport fra feltarbeidet hvor de knytter funnene sine opp mot andre klassers resultater og forskningsdata.
Alternativ til skriftlig rapport kan være en videorapport. Her finner du forslag til vurderingskriterier.
Hva som ville skjedd om en slapp ut mange små plastbiter i Drammenselva og Glomma? Filmsnutten viser tydelig hvordan strømmen beveger seg i overflaten. Dypere nede i vannet kan strømmen gå i andre retninger.
Havforskningsinstituttet har lansert en ny løsning for folkeforskning. Kanskje noen av funnen kan registreres her?
Elevene kan alternativt legge inn alle eller deler av artsfunnene i artsdatabasen på miljolare.no. Her kan en også sammenlikne klassens resultater med funn fra andre skoler.
Via spennende visualiseringsløsninger kan vi se hva forskerne har funnet. Ser dere noe liv?